Självkörande lastbilar

Att arbeta som lastbilschaufför är nästintill ett anrikt yrke – i alla fall om man ska se till dagens lastbilar i jämförelse med dåtidens, nu finns det nämligen självkörande lastbilar som rullar på vägarna i USA.lastbil bro

I dagarna släpptes de två första lastbilarna i sitt slag ut på bilvägarna i USA. Det är nämligen världens första två helt självkörande lastbilar med alldeles egna registreringsskyltar som berättar detta för förbipasserande och mötande trafik. Men något som man ska komma ihåg är att det dock inte är helt och hållet ensamma ute på vägarna, skriver tidningen Ny teknik. Än så länge måste lastbilarna ändå ha med sig en förare som kan hantera tekniken om automatiken på något vis skulle fallera – så helt och hållet förarlösa är inte bilarna ännu.

Hur fungerar lastbilen?

Den självkörande lastbilen är i märket Freightliner och fungerar som så att när föraren kommer ut på landsvägen den ska köra på så tar fordonet över bilen via systemet Highway Pilot. För att hålla fordonet säkert gör man inga omkörningar och avviker inte från vägen alls, så om det är vägarbeten eller andra hinder i körbanan måste den mänskliga föraren ta över spakarna. Men själva systemet då? Det är uppbyggt i olika system faktiskt. Till exempel finns en radarenhet i stötfångaren med en sensor i räckvidd 250 meter och vinkeln 18 grader, plus ytterligare en sensor för räckvidden 70 meter och vinkeln 130 grader. På instrumentbrädan inuti karossen finns en stereokamera vilken är där för att registrera och läsa av vägmarkeringar på ett avstånd upp till 100 meter och som även kommunicerar med Highway Pilots styrningskontroll för att anpassa hastigheter. Och för att verkligen varna andra på landsvägen om den förarlösa lastbilen har man valt att som sagt använda speciella registreringsskyltar och man har dessutom valt att nattetid ha en blåaktig lampa lysande i grillen fram på bilen när den kör i pilot-läget och när den mänskliga föraren tar över spakarna skiftar färgen till vitt eller gult.

Kort om lastbilen:

  • Är i märket Freightliner
  • Tillverkas av Daimler
  • Har testats i 16 000 km
  • Är ej förarlös
  • Signalerar att den är automatiserad via både registreringsskylt och lampor